Avoimuus ja läpinäkyvyys

Perheyrityksen tarina on Hesburgerille valttikortti, ja se kiinnostaa niin asiakkaita, henkilöstöä kuin mediaakin. Tämän päivän toimintaympäristölle on ominaista, että asiat tapahtuvat ja muuttuvat nopeasti ja yrityksiltä odotetaan koko toiminnan kattavaa läpinäkyvyyttä. Muutosten tuoksinassa nopean ja selkeän viestinnän rooli korostuu.

Hesburger käy avointa vuoropuhelua asiakkaidensa ja muiden sidosryhmiensä kanssa lukuisissa eri kanavissa.

Vastuullisuus viestinnässä

Vastuullisuusraportin julkaisun myötä vuodesta 2017 alkaen vastuullisuuteen liittyvät teot ja näkökulmat olleet isommassa roolissa Hesburgerin viestinnässä ja markkinoinnissa.

Joulukuussa 2015 toteutetussa vastuullisuutta koskevassa sidosryhmäkyselyssä vastaajat pitivät sosiaalista mediaa mieluisimpana tapana viestiä Hesburgerin vastuullisuudesta. Suosittuja kanavia olivat myös tarjotinalustat sekä pakkausmerkinnät.

2018 huipentui ilmastodokumenttiin

Vuosi 2018 huipentui joulukuussa julkaistuun ilmastonmuutoksesta kertovaan dokumenttiin. Lundin yliopiston tutkimukseen perustuva dokumentti esittelee rohkealla tavalla neljä tarinaa, joissa itselle tärkeä asia on ristiriidassa luonnon edun kanssa. 

Dokumentin tarkoitus oli herättää keskustelua ilmastonmuutoksesta sekä herättää kysymyksiä Hesburgerin ympäristötoimista. Dokumentti sai runsaasti huomiota sekä kirvoitti paljon keskustelua Hesburgerin ja sen sidosryhmien välillä. Dokumenttia markkinoitiin laajasti televisiossa, elokuvateattereissa, printtimainoksissa, verkossa sekä Hesburgerin omissa kanavissa. 12 minuuttia kestävä dokumentti keräsi nopeasti yli 12 000 katselukertaa. 

Vaikka ilmastodokumentti oli iso ponnistus vuoden 2018 vastuullisuusviestinnässä, vuoden aikana viestittiin ahkerasti myös muista vastuullisuusaiheista muun muassa ravintoloissa käytettävissä erilaisissa markkinointimateriaaleissa, Hesburgerin verkkosivuilla sekä eri sosiaalisen median kanavissa. Ympäristöaiheiden ohella viestit käsittelivät mm. koululiikuntaa tukevaa H-hetki -ohjelmaa, kotimaisia raaka-aineita ja hyväntekeväisyysprojektia Bangladeshissa.

Kiertotaloutta ja kasviproteiinipihvejä

Syksyllä 2019 Helsingin Kasarmitorin Hesburger-ravintola avattiin poikkeuksellisen remontin jälkeen. Ravintolan on sisustettu lähes täysin Hesburgerin omasta toiminnasta syntyneellä jätteellä ja ylijäämämateriaalilla. Projektin taustalla on Hesburgerin aktiivinen panostus kiertotalouteen

Joulukuussa 2019, vuosi ilmastodokumentin lanseerauksen jälkeen, Hesburger toi markkinoille ensimmäisen oman kasviproteiinitehtaan pihvin sisältävän tuotteen, Veke-hampurilaisen. Vain reilu kuukausi sen jälkeen tuotevalikoimaan lisättiin myös Juusto-Veke -hampurilainen. Molemmat saivat innokkaan vastaanoton.

Veke on Hesburgerin oman tehtaan kasvistuotteita yhdistävä nimi - samoin on nimetty myös Hesburgerin oma kananmunaton Veke-majoneesi. Uusien Veke-tuotteiden kehittämistä jatketaan aktiivisesti.

Hesburgerin tavoite on kasvattaa kasvistuotteiden osuutta myynnistä runsaasti.

Tähtäämme siihen, että vuonna 2030 puolet Suomen Hesburger-ravintoloiden myymistä tuotteista on lihattomia. Tavoite koskee lihattomien tuotteiden osuutta kaikista myydyistä suolaisista vakiovalikoiman tuotteista ranskanperunoita lukuun ottamatta. Vuonna 2019 tuo osuus oli noin kuusi prosenttia.

Koronavuosi pisti suunnitelmat uusiksi

Vauhdikkaasti käyntiin lähtenyt vuosi 2020 sai odottamattoman käänteen, kun alkuvuonna alkanut koronapandemia muutti koko yhteiskuntaa ja vaikutti merkittävästi ravintola-alaan mm. erilaisten rajoitusten kautta. Viestinnällisesti tarvittiin nopeaa reagointia ja jatkuvaa sisäistä ja ulkoista tiedottamista tilanteiden muuttuessa nopeasti. Ulkoisen viestinnän tueksi perustettiin päivittyvä tiedotesivu. Monet suunnitellut viestintätoimenpiteet jouduttiin siirtämään myöhemmäksi tai perumaan kokonaan. 

Jokavuotinen Hese-kisakiertue jouduttiin perumaan kokonaan koronapandemian vuoksi. Keväällä 2020 Hesburger oli mukana ravintola-alan toimijoiden yhteistiedotuksessa koskien pandemia-ajan turvallisuuden edistämistä. 

Sekä Suomessa että ulkomailla haastava vuosi sai positiivisen pilkahduksen syksyllä, kun Hesburger-ravintoloiden määrä maailmassa ylitti 500 rajapyykin.  

Lue lisää:
Ulkoinen viestintä
Sisäinen viestintä

Tämä sivu on päivitetty 11.8.2021. 

”Hesburger voisi erottua hyödyntämällä uusia kanavia viestinnässä. Oivalluttavaa viestintää!”

Poimittu sidosryhmäkyselystä