Hesburger-sovelluksen saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste kuvaa, miten Hesburger-sovelluksessa on pyritty noudattamaan erilaisia saavutettavuusmääräyksiä ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusasioista.

Yleistä tietoa

Hesburger-sovelluksen (jäljempänä ”Sovellus”) omistaa ja tarjoaa käyttöön Burger-In Oy (jäljempänä ”Hesburger”), y-tunnus 2031967-6, osoite Linnankatu 34, 20100 Turku.

Seloste on laadittu 12.6.2025.

Sovelluksen saavutettavuuden tila

Hesburger sovellus toimii useissa maissa. Saavutettavuuden tasomme noudattaa sekä Suomen digitaalisten palvelujen tarjonnasta annettua lakia 306/2019 että EU:n laajuisia saavutettavuusstandardeja, mukaan lukien Euroopan saavutettavuuslaki (EAA).

Tavoitteenamme on pyrkiä WCAG 2.2 AA -tasoon digitaalisten palveluidemme saavutettavuudessa. Sovellus täyttää osittain saavutettavuusvaatimukset tässä selosteessa kuvatuin puuttein. Palvelun saavutettavuuspuutteiden korjaaminen on käynnissä, ja päivitämme listausta sen mukaan, kun puutteita saadaan korjattua.
Tämän selosteen tiedot perustuvat ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation Suomessa suorittamaan saavutettavuusarviointiin.

Ei-saavutettava sisältö

Alla mainitun sisällön osalta ilmenee puutteita saavutettavuuden tasossa.

Yleistä

  • Sovelluksen sisältö ei käänny laitteen asennon mukaisesti. (WCAG 1.3.4)
  • Sovelluksen sisältö ei mukaudu käyttöjärjestelmän tekstikoon asetukseen iOS laitteilla lainkaan. Android laitteilla suurin osa sisällöstä mukautuu, mutta osa sisällöstä ei reagoi tekstikoon asetuksiin oikein mm. Tuoteselosteissa ja joissain otsikoissa. (WCAG 1.4.4)
  • Osassa sisällön väriyhdistelmissä on kontrastipuutteita mm. sininen teksti valkoisella taustalla sekä sovelluksessa esiintyy tekstiä taustakuvan päällä. Joidenkin tekstien, ikonien sekä syötekenttien esimerkkisisältöjen visuaalinen havaitseminen voi olla tämän takia vaikeaa. (WCAG 1.4.3, 2.4.7)
  • Väriä on paikoittain käytetty ainoana keinona välittää tietoa. Tekstilinkit sekä osa sovelluksen painikkeiden interaktiivisuudesta on ilmaistu pelkästään värillä. Käyttäjälle voi olla haastavaa tunnistaa, mitkä elementit ovat interaktiivisia. Tämä voi estää palvelun sujuvan käytön tai johtaa siihen, että tärkeät toiminnot jäävät huomaamatta. (WCAG 1.4.1, 1.3.1 ja 2.4.4)
  • Linkkitekstit eivät ole aina selkeästi ilmaistu, jolloin käyttäjä ei voi aina varmuudella ymmärtää tekstistä, mihin linkki johtaa. Esimerkiksi tilaushistoriassa esitetty kuittinumero toimii ulkoisena linkkinä palautteenantoon. Käyttö avustavan teknologian kanssa on vaikeampaa, kun linkin tekstistä ei voi selkeästi päätellä linkin kohdetta tai tarkoitusta. (WCAG 2.4.4)
  • Sovelluksen elementtien teknisissä nimissä, rooleissa ja arvoissa esiintyy puutteita. Merkintöjen puute vaikeuttaa sisällön ja toiminnallisuuksien havaitsemista ja ymmärtämistä avustavan teknologian välityksellä. (WCAG 4.1.2)
  • Joidenkin elementtien tekstivastineissa on puutteita tai ne eivät ole täysin yksilöllisiä. Esimerkiksi Osta-painikkeiden tunnisteet saattavat olla samoja, mikäli tuotteen hinta on sama, eikä tunnisteista aina ilmene, mihin ostettavaan tuotteeseen ne liittyvät. Tämä vaikeuttaa erityisesti ruudunlukijan ja muiden avustavien teknologioiden käyttöä, kun käyttäjä ei voi yksiselitteisesti tunnistaa, mitä painike tekee tai mihin se kohdistuu. (WCAG 1.1.1 ja 2.5.3)
  • Syötekentillä ei ole varsinaisia nimilappuja, vaan kentän tarkoitus on esitetty pelkästään ohjetekstinä syötekentän sisällä. Tämä voi aiheuttaa haasteita tulkittavuudessa erityisesti avustavan teknologian käyttäjille, kuten ruudunlukijaa hyödyntäville, koska kentän tarkoitus ei välttämättä välity teknisesti oikein. Lisäksi kentän sisäinen ohjeteksti katoaa käyttäjän kirjottaessa, mikä voi vaikeuttaa kentän merkityksen muistamista. (WCAG 1.3.1)
  • Muutoksia käyttöliittymän tilassa ei aina esitetä saavutettavasti. Tästä syystä käyttäjä ei välttämättä saa tietoa käyttöliittymässä tapahtuvista muutoksista ja niiden sisällöstä. Esimerkiksi sovellus ei välitä onnistuneesta kirjautumisesta, uuden tuotteen lisäämisestä ostoskoriin tai virheestä oikealla tavalla tilaviestinä ruudunlukijalle, jolloin käyttäjä voi olla epävarma toiminnon onnistumisesta. (WCAG 4.1.3)
  • Sovelluksessa on osia, joita ei voi käyttää näppäimistöllä, koska kohdistusta ei voi siirtää niihin. Esimerkiksi etusivun pikapainike Bonuskortin esittämistä varten. (WCAG 2.1.1)
  • Sovelluksessa on muutamia linkkejä/painikkeita, joiden kosketusalue on suositeltua pienempiä. Tämä aiheuttaa haasteita käyttää sovellusta kosketusnäytöillä erityisesti motorisesti rajoittuneilla käyttäjillä, sillä pieni osumapinta vaatii tarkkaa sorminäppäryyttä. (WCAG 2.5.8)
  • Näppäimistökohdistimen näkyvyys ei ole kaikilta osin riittävä, jolloin käyttötilan kontrasti ei erotu selkeästi taustasta. Tämä hankaloittaa näppäimistökäyttäjien liikkumista käyttöliittymässä, koska kohdistuksen sijainti ei ole helposti havaittavissa. (WCAG 2.4.7)
  • Näppäimistökohdistin ei ole aina näkyvissä. Esimerkiksi kohdistus saattaa edetä piilotettuihin elementteihin ostoskorissa tai modaalin ollessa auki taustalla oleviin elementteihin. (WCAG 2.4.7)
  • Näppäimistö- ja ruudunlukijakohdistus siirtyy paikoittain odottamattomasti. Esimerkiksi modaalin sulkeutumisen jälkeen kohdistus ei palaa siihen kohtaan, josta modaali avattiin, vaan siirtyy odottamattomasti esimerkiksi sivun alkuun. Tämä vaikeuttaa sujuvaa navigointia avustavalla teknologialla. (WCAG 2.4.3)
  • Sovelluksessa saattaa esiintyä ei käytössä olevia valintapainikkeita, jotka ovat näppäimistöllä ja ruudunlukijalla vuorovaikutettavissa. Esimerkiksi jos jokin tuote ei ole valitun ravintolan valikoimassa sillä hetkellä. Tämä voi aiheuttaa hämmennystä ja vaikeuttaa käyttöliittymän ymmärrettävyyttä, koska poistettujen elementtien ei tulisi olla vuorovaikutettavissa. (WCAG 4.1.2)
  • Tuotelistauksessa valintapainikkeissa on näppäimistöllä ja ruudunlukijalla monta kohdistettavaa elementtiä, joista vain osa tekee valinnan. Tämä voi johtaa raskaaseen navigointikokemukseen tai hämmentää käyttäjää. (WCAG 2.4.3)
  • Osassa palvelun syötekentistä on käytetty saavutettavuuden kannalta ongelmallisia ratkaisuita. (WCAG 1.3.1)

iOS –sovellus

  • Tab-näppäimellä eteenpäin navigoitaessa sovellus kaatuu tai sulkeutuu odottamattomasti. Tämä vaikeuttaa näppäimistönavigoinnin käyttöä ja aiheuttaa merkittävän saavutettavuusongelman käyttäjille, jotka eivät voi käyttää muita syöttötapoja. (WCAG 2.1.1)
  • Kupongit eivät ole täysin ruudunlukijalla käytettävissä. Kun käyttäjä käyttää kupongin lisävalinta-painikkeita ruudunlukijalla ja avaa sen jälkeen "Näytä kassalla" -näkymän tai jatkaa ennakkotilaukseen, ruudunlukija jää kohdistuksineen modaalin taustalla olevaan sisältöön. Käyttäjä ei pääse navigoimaan modaalin sisällä eikä sulkemaan sitä, joka estää tilauksen tekemisen sovelluksen kautta. Mikäli lisävalinta-painikkeita ei käytetä, kupongit toimivat oikein. (WCAG 2.4.3, 1.3.2)
  • Maksukortin tietojen syöttökenttä ei ole käytettävissä ruudunlukijalla. Kun ruudunlukija on käytössä, kohdistus siirtyy automaattisesti voimassaolopäivämäärään, eikä kortinnumeron kohdistus aktivoidu lainkaan. Tämä estää maksutietojen syöttämisen pelkästään ruudunlukijaa käyttäviltä henkilöiltä. (WCAG 2.1.1, 1.3.2)
  • Näppäimistönavigoinnissa Tab-painalluksella siirtyminen sisällössä vaihtelee eikä ole johdonmukainen. Toisinaan Tab-painikkeella pääsee eteenpäin ja toisinaan vain nuolinäppäimillä. (WCAG 2.4.3)
  • Aterioiden muokkaustoiminnot eivät ole täysin käytettävissä näppäimistöllä. Kun käyttäjä valitsee lisätuotteen, hän ei voi valita kappalemäärää, koska määrän syöttökentän lisäys- ja vähennyspainikkeet eivät ole saavutettavissa näppäimistönavigoinnilla. Lisäksi "Lisää sama tuote eri valinnoilla" -painike toimii näppäimistöllä, mutta lisätyn tuoterivin muokkausvalinnat eivät ole näkyvissä tai saavutettavissa ilman tuotteen poistamista ja uudelleenvalintaa. (WCAG 2.1.1, 1.3.2)
  • Sovelluksen painike "Liity Bonusklubiin" ei ole saavutettavissa näppäimistönavigoinnilla. Tämä estää käyttäjiä, jotka käyttävät pelkkää näppäimistöä, rekisteröitymästä palveluun sovelluksen kautta. (WCAG 2.1.1)

Android–sovellus

  • Modaaleita ei voi sulkea näppäimistön avulla, sillä modaaleissa ei ole sulkemispainikkeita eikä modaaleista pääse pois näppäimistökomennolla. (WCAG 2.1.1 ja 2.1.2)
  • Näppäimistökäyttäjä jää loukkuun ruudulla näkyviin elementteihin, koska sovellus ei kuljeta kohdistusta sisältöön, joka jää ruudulla näkyvän alueen ulkopuolelle. (WCAG 2.1.2)
  • Sovellukseen ei ole asetettu selkeitä navigointialueita, jotka helpottaisivat kohteiden löytämistä ruudunlukijalla. Esimerkiksi Osta- ja Jatka-painikkeet sijaitsevat aina näytön alakulmassa, minkä vuoksi niiden saavuttaminen vaatii navigoinnin läpi pitkän "Valitse tuotteet" -listauksen. Tämä aiheuttaa kohtuutonta rasitetta erityisesti avustavia teknologioita käyttäville. (WCAG 2.4.7)
  • Ravintolalistauksen suotimien ikkuna sijaitsee lukemis- ja kohdistusjärjestyksessä sivun alareunassa, minkä vuoksi se on vaikeasti havaittavissa ruudunlukijalla, ja siihen on vaikeaa päästä näppäimistöllä (WCAG 1.3.2, 2.4.3)
  • Syöttökenttien virhetilanteissa käyttäjälle ei anneta selkeää sanallista palautetta siitä, mikä kentässä on vialla tai mitä tulee korjata. Esimerkiksi kun käyttäjä liittyy Bonusklubiin ja antaa puhelinnumeron virheellisessä muodossa. Tämä vaikeuttaa käyttäjien virheiden tunnistamista ja korjaamista lomakkeilla. (WCAG 3.3.1)
  • Valintakytkimiltä puuttuu paikoittain selkeä tekstitunniste, joka kertoisi käyttäjälle, mitä valinta koskee (esim. sähköposti- ja tekstiviestimainonnan hyväksyntä). Tämä heikentää ruudunlukijan käyttäjien mahdollisuutta ymmärtää painikkeiden tarkoitusta. (WCAG 4.1.2)

Muuta huomioitavaa

  • Sovelluksessa esiintyy jonkin verran toistoa käyttäjäpoluissa ja sisällöissä, jonka takia sovellusta voi olla raskasta käyttää avustavalla teknologialla. Esimerkiksi sisäänkirjautumisen löytämiseksi käyttäjän tulee navigoida usean sivun läpi ja tuotelistauksessa eri ateriakoot lisäävät navigoitavan sisällön määrää.

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä

Sovelluksessa käytetään kolmannen osapuolen karttapalveluita mm. Google Maps, Applen Kartat sekä Petal Maps. Emme voi täysin taata kolmannen osapuolen palveluiden saavutettavuutta. Tarjoamme kuitenkin samat sijaintitiedot myös tekstimuodossa kaikille käyttäjille.

Puutteiden korjaus

Havaitut saavutettavuuspuutteet ovat työnalla muun kehitys- ja ylläpitotyön ohella. Tavoitteenamme on, että kaikki korjaukset olisivat tehtynä vuoden 2025 loppuun mennessä. Tässä selosteessa havaittujen saavutettavuuspuutteiden listausta päivitetään sen mukaan, kun niitä saadaan korjattua.

Palautteenanto ja yhteystiedot

Jos huomaat saavutettavuudessa puutteita, anna palautetta ensisijaisesti meille, palveluntarjoaja Burger-In Oy:lle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää.

Voit lähettää palautetta sähköpostitse osoitteeseen: accessibility@hesburger.fi

Valvontaviranomainen

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista Suomessa. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan 14 päivän kuluessa, voit tehdä ilmoituksen Traficomin verkkosivuilla. Linkki avautuu uuteen ikkunaan. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin verkkosivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Suomessa asuville käyttäjille:
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvonta
PL 320
00059 TRAFICOM
www.saavutettavuusvaatimukset.fi (linkki avautuu uuteen ikkunaan)
saavutettavuus(at)traficom.fi
Puhelinnumero vaihde: 029 534 5000

Muissa EU-maissa asuville käyttäjille:
Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan palautteeseesi, voit tehdä ilmoituksen omalle kansalliselle valvontaviranomaiselle. Muissa EU-maissa asuvat käyttäjät voivat ottaa yhteyttä omaan kansalliseen valvontaviranomaiseen saavutettavuusasioissa. Jokaisessa EU:n jäsenvaltiossa on nimetyt elimet, jotka valvovat saavutettavuusvaatimuksia EU:n verkkosaavutettavuusdirektiivin mukaisesti.