
SIDOSRYHMÄKUULEMINEN
Euroopan unionin kestävyysraportointidirektiivi (CSRD) edellyttää olennaisuusanalyysin yhteydessä sidosryhmien kuulemista. Hesburgerin sidosryhmäkuuleminen toteutettiin haastatteluiden ja kyselyn avulla syksyllä 2024. Sillä kartoitettiin sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien odotuksia Hesburgerin vastuullisuudesta sekä vastuullisuusraportoinnista ja -viestinnästä. Kyselyn kautta haluttiin myös kuulla sidosryhmien ideoita vastuullisuuden kehittämiseen. Hesburgerin toimeksiannosta kyselyn ja haastattelun toteutuksesta vastasi Greenstep.
Haastattelun ja kyselyn rakenne
Haastattelussa kysyttiin 17 kysymystä, jotka oli jaettu viiteen eri osa-alueeseen: taustatiedot, ympäristö, ihmiset ja yhteiskunta, hyvä hallinto ja Hesburgerin vastuullisuus. Sidosryhmäkysely jaettiin puolestaan ympäristö-, sosiaalisen ja hallinnollisen kestävyyden osa-alueisiin, joissa kullekin kestävyysseikalle annettiin arvosana 1–4 (ei olennainen – erittäin olennainen). Kyselyyn pystyi vastaamaan kuudella eri kielellä: suomi, englanti, ruotsi, viro, latvia ja liettua. Vastaukset ovat anonyymejä.
Sekä haastattelussa että kyselyssä kysyttävät kestävyysseikat perustuivat kestävyysraportoinnin standardeihin (ESRS). Niitä täydennettiin toimialakohtaisilla erityispiirteillä, kuten eläinten hyvinvoinnilla, tuoteturvallisuudella ja kasvipohjaisten tuotteiden osuudella valikoimassa.
Haastattelun yhteenveto
- 12 haastateltavaa.
- Tärkeimmät aiheet ympäristöteemoista (E): ilmastonmuutoksen hillintä, jätteet, kiertotalous sekä tuotteiden ja palveluiden ympäristövaikutukset.
- Tärkeimmät sosiaalisen vastuun (S) teemat: työolot/oma henkilöstö, tuoteturvallisuus ja ihmisoikeudet toimitusketjussa.
- Tärkeimmät teemat hyvästä hallinnosta (G): yrityskulttuuri/eettiset toimintatavat, riskien hallinta sekä yhteistyö toimittajien ja kumppanien kanssa.
- Olennaisimmaksi vastuullisuustekijäksi koettiin sosiaalinen vastuu (S).
- Hesburgerin vastuullisuustyölle annettiin arvosanaksi 3 eli hyvä (asteikolla 1–4).
Kyselyn yhteenveto
- Vastaajia 3843, joista suurimmat vastaajaryhmät olivat asiakkaat (3186 kpl) ja henkilöstö (605 kpl).
- Tärkeimmät aiheet ympäristöteemoista (E): jätteet, päästöt veteen ja raaka-aineiden alkuperä.
- Tärkeimmät sosiaalisen vastuun (S) teemat: tuoteturvallisuus, oman henkilöstön työolot ja ihmisoikeudet toimitusketjussa.
- Tärkeimmät teemat hyvästä hallinnosta (G): korruptio ja lahjonnan ehkäiseminen, yrityskulttuuri/eettiset toimintatavat sekä väärinkäytösten ilmoittaminen ja ilmiantajien suojelu.
- Olennaisimmaksi vastuullisuustekijäksi koettiin sosiaalinen vastuu (S).
- Hesburgerin vastuullisuustyölle annettiin arvosanaksi 3,09 eli hyvä (asteikolla 1–4).
"Hesburgerilla on positiivinen mahdollisuus erottautua kilpailijoista."
Poimittu sidosryhmäkyselystä