
Slummikoulu avaa ovet tulevaisuuteen
Vaikka koulutus on Bangladeshissa ilmaista, monet lapset jäävät koulun ulkopuolelle koulunkäynnistä aiheutuvien kustannusten, kuten koulupuvun ja matkojen, vuoksi. Perheiden äärimmäinen köyhyys pakottaa lapset töihin esimerkiksi rakennustyömaille tai katukauppiaiksi. Bangladeshissa yli 7 miljoonaa lasta osallistuu työntekoon. Monet eivät ehdi tai pysty käymään koulua työn vuoksi, ja he jäävät loukkuun huonopalkkaisin ammatteihin, mikä ylläpitää köyhyyden kierrettä.
Slummeissa tilanne on erityisen vaikea, ja koulunkäynti keskeytyy usein muuttojen tai alaikäisinä solmittujen avioliittojen vuoksi. Vain 55 % lapsista pääsee viidennelle luokalle ja yli miljoona lasta jäävät kokonaan ilman koulutusta.
Työssä käyvät lapset menettävät usein oikeuden leikkiin, opiskeluun ja turvalliseen lapsuuteen. He ovat alttiita väkivallalle, hyväksikäytölle ja ihmiskaupalle. Monet tekevät raskaita ja vaarallisia töitä, mikä vaarantaa heidän terveytensä ja kehityksensä.
Oppeja elämää varten
Koulussa lapsille opetetaan virallisen opetussuunnitelman lisäksi luovia aineita, ja heille tarjotaan koulukirjat, ateriat sekä terveydenhoitoa. Koulussa opitaan elämän perusasioita: lukemista, laskemista ja omasta terveydestä huolehtimista. Koulutus varustaa ihmisiä tiedoilla ja taidoilla, joita he tarvitsevat hankkiakseen riittävän toimeentulon ja päästäkseen irti köyhyydestä. Köyhyys ei tarkoita vain huonoa taloudellista tilannetta vaan myös voimattomuuden tunnetta ja valinnan- sekä vaikutusmahdollisuuksien puutetta.
Erityisesti kehitysmaiden naisten ja tyttöjen koulutus on tärkeää. Sen myötä perheen tulot lisääntyvät, lapset pääsevät kouluun ja perhekoko pienenee. Tyttöjä kohdellaan tasa-arvoisemmin, ja he voivat tehdä itsenäisempiä päätöksiä ja avioitua myöhemmin. Koulutuksen avulla lasten elämänlaatu paranee. He ovat paremmin ravittuja ja terveempiä, kun sairauksilta osataan suojautua.
Koulutus vaikuttaa myös ajattelutapaan ja auttaa ymmärtämään omaa roolia yhteiskunnassa. Se antaa valmiuksia yhteisistä asioista päättämiseen.
Koulu kuuluu kaikille
YK:n jäsenvaltiot ovat sitoutuneet vuosituhattavoitteiden toteuttamiseen, joista yksi on peruskoulutuksen ulottaminen kaikille. Myös Bangladesh on saavuttamassa tätä tavoitetta, vaikka monia haasteita on edelleen ratkottavana: koulusta putoavia on paljon, oppilaita on usein liikaa yhtä opettajaa kohden ja opetuksen laatu on paikoin huonoa.