Bangladeshin projekti lukuina

Koulussa aloitti opintonsa 160 innokasta oppilasta vuonna 2011. Kouluun päässeiden lasten elämä muuttui konkreettisesti, sillä heidän ei enää tarvinnut tehdä pitkiä ja raskaita työpäiviä. Vuonna 2012 Hesburger haastoi asiakkaansa mukaan tukemaan slummilasten koulunkäyntiä ja onnistui nostamaan koulun opiskelijamäärää 80 uudella koululaisella. Koulun ilmettä muokattiin viihtyisämmäksi muun muassa maalaamalla seinille värikkäitä kuvia.

Koulussa lapsille tarjotaan Bangladeshin virallisen opetussuunnitelman lisäksi myös erilaisia luovia harrastuksia, kuten tanssia, draamaa ja kuvaamataitoa. He oppivat lukemaan ja kirjoittamaan ja heille opetetaan erilaisia taitoaineita, esimerkiksi käsitöitä.
Lisäksi lapsille tarjotaan koulun puolesta koulukirjat, aamupala sekä päivittäinen lounas. Terveydenhoitaja on koululla joka päivä ja lapsille järjestetään lääkärintarkastus kerran vuodessa. Koulussa opiskelee myös muutama kehitysvammainen oppilas.

Opiskelua virtuaalimaailmassa

Viides luokka on viimeinen alakoululuokka ja sen päättökokeet ovat yhteiset koko maassa. Päättökokeiden läpäiseminen kertoo hyvästä koulumenestyksestä. Kiitettävä arvosana on merkittävä saavutus, sillä yleensä niitä saavat vain yksityiskouluja käyvät ja yksityistunteja ottavat oppilaat. Viidennen luokan suorittaneet lapset jatkavat opintoja muissa kouluissa.

Syksyllä 2018 Bangladeshin koulun 4-luokkalaiset ja turkulaisen Pääskyvuoren koulun 4-luokkalaiset aloittivat viikoittaisen kielen ja kulttuurin opiskelun yhteisessä virtuaalimaailmassa.

Bangladesh-projekti lukuina (2011 / 2014 / 2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 2019 / 2020)

  • Koulun oppilasmäärä vuoden lopussa 159 / 361 / 345 / 362 / 374 / 430 / 433 / 433
    ... josta tyttöjä 48 / 198 / 218 / 195 / 210 / 252 / 258 / 263
    ... josta poikia 111 / 163 / 182 / 176 / 164 / 178 / 175 / 170
  • Uusia oppilaita 48 / 101 / 60 / 60 / 62 / 70 / 93 / 95
  • 5. luokan päättökokeeseen osallistuneita 5 / 25 / 23 / 25 / 29 / 27 / 29 / 30
  • Päättökokeessa A+:n saaneita - / 6 / 7 / 23 / 29 / 22 / 27 / 1
  • Stipendin jatko-opintoihin saaneita - / - / 2 / 7 / 6 / NA / NA / NA
Tämä sivu on päivitetty 8.3.2021.