Hesburgerin vastuullisuusohjelma

Vastuullisuusohjelma on työkalu, jolla Hesburger johtaa ja seuraa vastuullisuuttaan. Alla luetellut neljä tavoitetta valikoituivat sisäisen vastuullisuustyön tuloksena ja niiden tarkoitus on kehittää Hesburgerin vastuullisuutta entistä paremmalle tasolle. Kullekin tavoitteelle on määritelty toimenpiteet ja niiden toteutuksesta vastaavat henkilöt sekä toteutuksen mittarit ja aikataulut.

Hesburgerin vastuullisuusohjelman tavoitteet

  • Hesburger kasvattaa käyttämiensä kotimaisten elintarvikeraaka-aineiden osuutta. Lue lisää.
  • Hesburger seuraa toimintansa ympäristövaikutuksia ja tekee pitkäjänteistä työtä toiminnastaan aiheutuvien haitallisten ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Lue lisää.
  • Hesburger lisää toimintaansa, tuotteisiinsa ja henkilöstöönsä liittyvää viestintää ja tuo yritysvastuuseen liittyviä asioita esiin myös markkinoinnissaan. Lue lisää.
  • Hesburger lisää perheyrityksen henkilöstön yhteenkuuluvuutta ja parantaa entisestään työtyytyväisyyttä. Lue lisää.

Vuonna 2017 toteutuneita vastuullisuusohjelman toimenpiteitä

  • Tuotevalikoimaan lisättiin mahdollisimman kotimaisista raaka-aineista koostuva tuote Jättipekonihampurilainen.
  • Siirryttiin ainoastaan kotimaisen sianlihan käyttöön.
  • Otettiin käyttöön työkalu raaka-aineiden kotimaisuuden seuraamiseen.
  • Kaikki Hesburgerin omistamat kiinteistöt, joissa on aurinkosähköpaneeleita, liitettiin yhteiseen digitaaliseen seurantajärjestelmään ja aurinkosähkön tuotto tuotiin myös asiakkaiden nähtäville.
  • Kesäkuussa 2017 Hesburgerin 268 ravintolasta 115 siirtyi käyttämään tuulisähköä. Nämä tuulisähkösopimukset koskevat Hesburger franchise -antajayhtiö Burger-In Oy:n ravintoloita ja muita kiinteistöjä, joiden sähkön yritys hankkii.
  • Tuotteiden hiilijalanjäljen kompensoinnista viestittiin monessa kanavassa ja kompensoinnin vaikutusten seuranta aloitettiin.
  • Julkaistiin vuosittain päivitettävä vastuullisuusraportti.
  • Vastuullisuusasioiden näkyvyyttä markkinoinnissa lisättiin.
  • Järjestelmällinen vuosittainen raportointi Hesburgerin tarjoamien koulutusten suorittaneiden työntekijöiden määristä, työntekijöiden hyvinvoinnista ja työtyytyväisyyskyselyyn vastanneiden työntekijöiden määristä aloitettiin. Työtyytyväisyyskyselyssä huonoimman arvion saava kysymys nostetaan vuosittain erityisen kehittämisen kohteeksi ja sen tuloksista viestitään tehostetusti.

Vuonna 2018 toteutuneita vastuullisuusohjelman toimenpiteitä

  • Otettiin käyttöön 75 gramman suomalainen naudanlihapihvi.
  • Hesburger sitoutui tavoitteeseen siitä, että majoneesin valmistuksessa käytetään Suomessa vain lattia- tai luomukanaloissa tuotettuja kananmunia vuoteen 2021 mennessä. Lue lisää.
  • Hesburgerin sisäisissä tiedotteissa oli joka kuukausi vastuullisuutta koskeva tietoisku.
  • Jokaisessa henkilöstölle suunnattuun Makuasiaa-lehden numerossa oli artikkeli eri vastuullisuustavoitteiden toteutumisesta.
  • Hesburger julkaisi laajaa huomiota saaneen ilmastonmuutosaiheisen dokumentin. Katso dokumentti.
  • Hesburgerin jälkiruokavalikoimaan lisättiin Jädeburger, joka tehdään suomenkarjan maidosta ja kaurakekseistä. Jädeburgerit tehdään käsityönä Vantaalla.
  • Hesburger aloitti Suomessa keskitetymmän yhteistyön jätealan yrityksen kanssa. Yhteistyön tavoitteena parantaa seurantaa ja tuoda kierrätysammattilaisten näkökulma mukaan jätteiden keräämiseen ja kierrätykseen Hesburgerilla.
  • Vuonna 2018 käyttöön otettu työvaatemallisto on entistäkin ekologisempi. Työvaatteissa on hyödynnetty kierrätysmateriaaleja, kestäviä valmistusmenetelmiä ja vaatealan uusia innovaatioita.

Vuonna 2019 toteutuneita vastuullisuusohjelman toimenpiteitä

  • Hesburgerin oma kasviproteiinitehdas valmistui ja aloitti toimintansa Kaarinassa keskusvarasto Hes-Pron yhteydessä.
  • Hes-Prolle valmistui myös mittava aurinkovoimala ja energiaa säästävä kylmäkoneyksikkö. Myös Hesburger Liminka sekä Hes-Pron yhteydessä sijaitseva, Wisdomic Oy:lle vuokrattu kiinteistö saivat katolleen aurinkopaneelit.
  • Hesburger ilmoitti tavoitteekseen, että vuoteen 2030 mennessä puolet Suomen Hesburger-ravintoloiden myymistä tuotteista on lihattomia.
  • Otettiin käyttöön Hesburgerin sisäisen viestinnän mobiilikanava Hese-seinä. Hese-seinällä viestitään henkilöstölle tärkeistä ajankohtaisista asioista, julkaistaan ravintoloiden tuottamaa sisältöä ja tuodaan esiin Hesburgerin vastuullisuutta käsitteleviä aiheita ja niihin liittyviä toimenpiteitä. Hese-seinän myötä videoiden käyttöä lisättiin huomattavasti Hesburgerin sisäisessä viestinnässä vuonna 2019. 
  • Tuotevalikoimaan lisättiin ensimmäinen oman kasviproteiini tehtaan valmistaman pihvin sisältävä tuote, Veke-hampurilainen, sekä kanamunaton Veke-majoneesi.
  • Vuoden 2019 aikana Hesburger luopui kokonaan muovipilleistä Suomessa. Pillien kulutus vuonna 2019 oli 7 miljoonaa kappaletta edellisvuotta vähemmän.
  • Hesburger on jatkanut ponnisteluja jätelajittelun mahdollistamiseksi ravintoloiden asiakastiloissa. Toimivaa lajittelutapaa kehitetään ravintoloissa tehtävillä pilottikokeiluilla. Hesburger tekee lajittelun osalta tiivistä yhteistyötä niin pakkausvalmistajien kuin jätehuollon ammattilaistenkin kanssa.
  • Hesburger Helsinki Kasarmitori remontoitiin kiertotalousperiaatteella. Ravintola on sisustettu lähes täysin Hesburgerin omasta toiminnasta syntyneellä jätteellä ja ylijäämämateriaalilla. 
  • Hesburger Liminkaan asennettiin latauspisteet sähköautoille.

Tämä sivu on viimeksi päivitetty 26.2.2020.