
Hesburger luopuu Lastenateriasta
Hesburgerin Lastenaterian myynti lopetetaan keväästä 2026 alkaen. Päätöksen taustalla ovat ketjun vastuullisuustyö, muuttuneet kuluttajaodotukset ja uudet markkinointisuositukset.
Lastenaterian myynti lopetetaan kaikissa Hesburger-maissa vuoden 2026 keväällä. Muutoksella halutaan vahvistaa ketjun vastuullisuustyötä ja samalla ennakoida lapsiin kohdistuvan markkinoinnin muutoksia tulevaisuudessa.
- Lastenateria ja sen sisältävät oheistuotteet ovat olleet osa Hesburgerin historiaa yli 30 vuoden ajan, mutta nyt, pitkän harkinnan jälkeen, on aika päivittää toimintaa ajan hengessä. Toivomme, että kuluttajat ymmärtävät muutoksen taustalla olevan tavoitteen: vastuullisempia valintoja perheille, sanoo Hesburgerin kansainvälisen viestinnän ja markkinoinnin johtaja Ieva Salmela.
Vähemmän houkuttelevaa markkinointia lapsille
Päätöstä tukevat uudet markkinointisuositukset, joiden mukaan lapsiin kohdistuvaa houkuttelevaa elintarvikemainontaa tulisi rajoittaa. Helsingin yliopiston ja Valtion ravitsemusneuvottelukunnan viime vuoden lopussa tehty ohjeistus on jo vaikuttanut muun muassa elintarvikepakkausten visuaaliseen ilmeeseen useissa yrityksissä.
- Haluamme ennakoida muutosta. Lastenaterian ja sen oheistuotteiden lopettaminen on osa kokonaisuutta, jossa parannamme tuotteidemme vastuullisuutta, Salmela toteaa.
Kolme miljoonaa oheistuotetta vuodessa
Hesburger on toteuttanut vuosittain kuusi Lastenateria-kampanjaa. Tuotteita on hankittu ketjun kaikkiin toimintamaihin yhteensä 500 000 kappaletta kampanjaa kohti, kaikkiaan noin kolme miljoonaa vuosittain. Kampanjoiden oheistuotteina on jaettu erilaista lapsille suunnattua puuhasteltavaa, jonka parissa lasten on ollut mahdollista viettää aikaa pidempään kuin hetkellisesti. Lastenaterioiden oheistuotteisiin on lukeutunut esimerkiksi lautapelejä, hyppynaruja ja askartelupaketteja. Salmelan mukaan kampanjatuotteiden suosio on laskenut viime vuosina – yhä useampi asiakas jättää oheistuotteen ottamatta tai valitsee ateriaan sen tilalle Minipehmytin.
Varastot myydään loppuun
Kaikki jo sovitut kampanjat toteutetaan vuoteen 2025 loppuun, ja varastossa olevat tuotteet myydään loppuun.
Hesburger jatkaa lapsiperheille suunnattuja palveluita, kuten ravintoloiden leikkipaikkoja ja valtakunnallista koululaisten Hese-kisat-tapahtumaa. Lastenateriana myyty hampurilainen ja siihen liittyvä ateria jää myös edelleen myyntiin Hesburgerin valikoimassa, jatkossa vain ilman ateriaan paketoitua oheistuotetta.