23.05.2018

Hese-kisojen mestaruus Rovaniemelle

Rovaniemeläinen Ounasvaaran peruskoulun joukkue nappasi komean voiton eilen Tampereen Pyynikillä käydyssä Hese-kisafinaalissa.

Helteinen päivä Tampereella Pyynikin urheilukentällä siivitti eri puolilta Suomea saapuneet 5.-6. -luokkalaisten yleisurheilujoukkueet kovatasoiseen kisaan. Korkeimmalle korokkeelle kipusi tällä kertaa rovaniemeläinen Ounasvaaran koulu.

– Väsynyt, mutta onnellinen, kiteyttää Ounasvaaran peruskoulun opettaja Mikko Niininen joukkueen tunnot.

– Lupasin lapsille, että he saavat kuunnella vaikka koko matkan musiikkia ja valvoa niin kauan kuin jaksavat kotimatkalla. Pitää kyllä käydä ensin ostamassa itselle jotkut hyvät kuulokkeet, hän virnistää.

Laadukas ja ilmainen tapahtuma

– Kyllä joukkueen vahvuus oli etukäteen tiedossa, joskaan emme näin selvää voittoa osanneet odottaa. Tiesin, että pituushypyssä ja keihäänheitossa olemme kärkikastissa, mutta viestit vähän jännittivät, Niininen sanoo.

Sama luokka oli finaalissa mukana myös viime vuonna 5. luokkalaisina, silloin käytiin samalla reissulla Särkänniemessä ja päätettiin, että Hese-kisoihin lähdetään uudestaankin. Tällä kertaa rovaniemeläiset saivat lähteä kotimatkalle kultamitalit kaulassa.

–Tällaisia tapahtumia pitäisi suosia enemmän koululiikunnassa. Kyseessä on laadukas ja ilmainen tapahtuma, ja täällä mitellään joukkueena, ei yksilöinä. Lisäksi reissuun voi mainiosti yhdistää luokkaretken, Niininen listaa Hese-kisojen etuja.

Sykähdyttäviä hetkiä vuodesta toiseen

Hese-kisat ovat osa Hesburgerin ja Suomen Urheiluliiton yhteistä, liikkumaan kannustavaa H-hetki -ohjelmaa, joka tavoittaa vuosittain yli 500 alakoulua eli noin 80 000 suomalaista koululaista.

SUL:n osalta Hese-kisojen valmistelu alkaa jo syksyllä, kun jokaiseen 17 piirikisaan nimetään omat vastuuhenkilöt. Keväällä työsarka on tiiviimpi piirikisakiertueen ollessa käynnissä. Kaiken kruunaa toukokuinen finaalitapahtuma.

– Tämä on itsellekin hieno työpäivä. Lasten into ja liikunnan riemun näkeminen sykähdyttää aina. Joukkueessa jokaisella on oma rooli, ja jokainen saa kokea itsensä tärkeäksi, kuvailee Hese-kisojen käytännön järjestelyistä vastannut SUL:n aluepäällikkö Mika Tyrkkö.

Tyrkkö on havainnut, että Hese-kisoista on tullut monissa kouluissa perinne – tapahtuma josta tykätään ja jota odotetaan.

– Olen ollut itse pitkään mukana Hese-kisojen järjestelyissä, ja olen huomannut, että toisista kouluista tullaan mukaan vuodesta toiseen – finaalissakin näkyy usein tuttuja koulujen nimiä.

Hesburger on tyytyväinen monivuotiseen yhteistyöhön SUL:n kanssa.

– Tuntuu, että Hese-kisat vain paranevat vuosi vuodelta. Piirikisojen järjestäminen sujuu rutiinilla ja finaalin tunnelma on aina vain parempi. Luokat tulevat tänne hyvällä hengellä, osa kilpailemaan ja osa kannustamaan, tytöt ja pojat yhdessä. Se on juuri sellaista iloista liikkumista ja yhdessä tekemisestä, jota me Hesburgerissa toivomme mahdollisimman monen lapsen saavan SUL-yhteistyömme myötä kokea, toteaa Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.

Tähtisprintterit kannustamassa

Finaalitapahtumassa lapsia kannustivat myös Hese-kisakummit pikajuoksija Anniina Kortetmaa ja aitajuoksija Elmo Lakka. He olivat vaikuttuneita kisojen fiiliksestä ja väsymättömästä kannustuksesta.

– Tykkään Hese-kisoissa erityisesti siitä, että kisataan joukkueina. Yleisurheilu on kuitenkin yleensä puhtaasti yksilölaji. Lapset tsemppasivat kovasti eikä piiruakaan annettu periksi, Lakka kiittelee.

Lapset uskalsivat myös tehdä tuttavuutta nopeajalkaisten urheilutähtien kanssa.

– Monet kyselivät minulta treeneistä ja kisoista. Juttelimme heidän omista lajeistaan ja ennätyksistä ja kävimme läpi hyviä vinkkejä, Kortetmaa kertoo.

Viestintäpäällikkö Heini Santos, Hesburger

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo kymmenestä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta, Valko-Venäjältä ja Iranista. Ketjun palveluksessa työskentelee yli 6 700 henkilöä. Vuoden 2017 verollinen myynti Suomessa oli 218 miljoonaa euroa ja ulkomailla 86 miljoonaa euroa.

www.hesburger.fi
www.h-hetki.net