28.10.2015

Hesburger ei hyväksy eläinten kaltoinkohtelua

Hesburger selvittää tavarantoimittajansa kanssa MOT-ohjelman esiintuomat epäkohdat teuraseläinten kohtelussa ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin.

Ylen MOT-ohjelma (26.10.2015) käsitteli eläinten kohtelua suomalaisissa teurastamoissa. Ohjelmassa esitettiin Oikeutta eläimille -järjestön kahden viime vuoden aikana kuvaamaa videomateriaalia.

Yksi kuvauskohteista on Paimion Teurastamo, jossa ilmeni ongelmia nautojen tainnutus- ja teurastusprosessissa. Paimion Teurastamo kuuluu Kaivon Liha Kaunismaa -konserniin. Kaivon Liha Kaunismaa toimittaa Hesburgerille naudanlihapihvejä, joten Paimion Teurastamon lihaa on mahdollisesti ollut myös Hesburgerin tuotteissa.

Toimenpiteet käynnistetty

Hesburger ei hyväksy eläinten kaltoinkohtelua ja odottaa alihankkijoiltaan kaikkien Suomen lakien ja säädösten mukaista toimintaa.

– Käymme asian läpi tavarantoimittajamme kanssa ja odotamme heiltä selvitystä teurastamon toiminnasta. Tarvittaessa olemme valmiita harkitsemaan myös tavarantoimittajan vaihtamista, sanoo Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti.

Paimion Teurastamon julkaiseman tiedotteen mukaan videolla esiintyvät tilanteet ovat poikkeustapauksia. Teurastamo kertoo toimivansa lopetusasetuksen mukaisesti, ja että eläinten hyvinvoinnin varmistaminen ja säädösten noudattaminen kuuluvat sen pääperiaatteisiin. Paimion Teurastamo on ottanut ongelmatilanteet välittömään käsittelyyn ja tarvittavat toimenpiteet asioiden korjaamiseksi on käynnistetty.

Hesburger varmistaa, että Paimion Teurastamon ilmoittamat toimenpiteet pannaan täytäntöön ja eläimiä kohdellaan jatkossa asianmukaisesti.

Paimion Teurastamon tiedote
HKScanin tiedote

Tiedustelut:

Viestintäpäällikkö Heini Santos, Burger-In Oy

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo kahdeksasta eri maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta ja Kazakstanista. Hesburger-ketjussa työskentelee yli 6 700 henkilöä ja ketjun verollinen myynti Suomessa vuonna 2014 oli 199 M€ ja ulkomailla 60 M€.