24.06.2015

Hampurilaisen saa nyt korttia heilauttamalla

Lähimaksaminen onnistuu nyt kaikissa Suomen Hesburger-ravintoloissa. Kontaktittoman teknologian ansiosta maksutapahtuma hoituu parissa sekunnissa.

– Lähimaksaminen on oivallinen mahdollisuus pikaruoka-alalla, jossa nopeus on valttia ja kertaostos on yleensä alle 25 euroa, Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti summaa lähimaksamisen hyödyt.

Lähimaksulaitteita on testattu Hesburger-ravintoloissa jo parin vuoden ajan. Nyt laitteet on päivitetty kaikkiin Suomen toimipisteisiin, joita on tällä hetkellä 279. Syksyyn mennessä lähimaksaminen on mahdollista myös kaikissa Viron Hesburgereissa.

Merkittävä ajansäästö

– Meillä on lähes miljoona korttimaksutapatumaa kuukaudessa ja lähimaksujen osuus siitä kasvaa koko ajan. Lähimaksamisen ollessa jopa yli puolet PIN-koodin näppäilyä nopeampaa on vaikutus toimintaamme huomattava, Vuoti kertoo.

Lähimaksaminen edellyttää asiakkaalta NFC-sirullista pankkikorttia tai älypuhelinta, joka viedään parin sentin päähän maksupäätteestä. Kun maksu on vastaanotettu, laite ilmoittaa maksun hyväksytyksi. Lähimaksulla voi maksaa ainoastaan alle 25 euron suuruisia ostoksia. Lähimaksuja vastaanottavan laitteen tunnistaa lähimaksua kuvaavasta symbolista.

Lähimaksaminen yleistyy vauhdilla

Lähimaksamisen suosio kasvaa vauhdilla sitä mukaa, kun lähimaksukortit ja lähimaksamista tukevat maksupäätteet yleistyvät. Vuoden 2015 aikana lähes kaikki pankit ovat alkaneet tarjota lähimaksukortteja asiakkailleen. Maksuratkaisuja tarjoavan Nets Finlandin mukaan lähimaksutapahtumien määrä kasvoi viime vuonna joka kuukausi noin 30 prosentilla.

– Lähimaksujen määrän voidaan ennustaa kasvavan koko loppuvuoden. Iso-Britanniassa lähimaksuja tehdään jo joka sekunti 10 kappaletta ja lähimaksujen määrä on yli kolminkertaistunut viime vuonna, kertoo Key Account Manager Esa Männistö Nets Finlandista.

Varatoimitusjohtaja Jari Vuoti
Burger-In Oy
p. 0400 482 352

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo kahdeksasta eri maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Turkista ja Kazakstanista. Hesburger-ketjussa työskentelee yli 6 100 henkilöä ja ketjun verollinen myynti Suomessa vuonna 2014 oli 199 M€ ja ulkomailla 60 M€.