22.05.2015

Mikkelin Hesburger ammentaa energiaa auringosta

Hesburger on vuodesta 2006 alkaen asentanut kaikkiin uudiskohteisiinsa aurinkopaneelit. Tuorein lisäys on Mikkelin Hesburgerin katolle huomaamattomasti sulautuva aurinkosähkövoimala.

Mikkelin Hesburgerin katolla auringonsäteitä kerää talteen 48 aurinkosähköpaneelia. Jokaisen paneelin teho on 255 wattia ja yhteensä ne tuottavat ravintolan omaan kulutukseen vuosittain noin 11 500 kWh sähköä. Määrä vastaa maalämmitettävän omakotitalon vuosikulutusta.

– Olemme jo vuodesta 2006 saakka asentaneet kaikkiin uudiskohteisiin vettä lämmittäviä aurinkovesipaneeleita. Nämä aurinkosähköpaneelit poikkeavat niistä siinä, että ne eivät vaadi isoa lämpövaraajaa ja vievät siksi vähemmän tilaa, kertoo rakennuttajainsinööri Toni Palmusuo Hesburgerilta.

Uutta aurinkosähkövoimalaa ohikulkija hädin tuskin havaitsee, sillä kiiltävän mustat paneelit sijaitsevat lappeellaan katolla aivan Hesburger-logon edessä. Asetelma on ideaali aurinkovoiman keräämiseen ja parhaimmillaan sähköntuotanto on kesällä suorassa auringonpaisteessa.

Energiatehokkuus osa toimintakulttuuria

Energiatehokkuuden miettiminen on ollut sisäänrakennettu osa Hesburgerin toimintakulttuuria jo pitkään.

– Lähtökohtanamme on aina tehdä rakennus tai järjestelmä, joka kuluttaa mahdollisimman vähän energiaa – mitä se sitten edellyttääkään. Aurinkopaneelien ohella käytämme paljon led-valaistusta ja esimerkiksi maalämpöä tai -jäähdytystä, Palmusuo sanoo.

Toistaiseksi Suomessa aurinkosähköpaneeleita on käytössä kolmessa Hesburger-ravintolassa: Hyvinkäällä, Mikkelissä ja Turun Moikoisissa. Toukokuun lopussa valmistuvaan Konalan drive-in Hesburgeriin on myös tulossa aurinkosähköpaneelit.

Varatoimitusjohtaja Jari Vuoti
Burger-In Oy
p. 0400 482 352

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo kahdeksasta eri maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Turkista ja Kazakstanista. Hesburger-ketjussa työskentelee yli 6 100 henkilöä ja ketjun verollinen myynti Suomessa vuonna 2014 oli 199 M€ ja ulkomailla 60 M€.