22.05.2014

2014 Hese-kisat

Vuoden 2014 Hese-kisat huipentuvat tänään keskiviikkona Tampereella kilpailtuihin finaaleihin. Superjännittävässä ja tasaisessa taistelussa voiton vei Raision Kuloisten koulun 6A-luokka. Opettaja Juha Joutsela ja koko luokka olivat voiton jälkeen onnesta ihanasti sekaisin.

"Salaisissa unelmissa uskalsin haaveilla voitosta, mutta realistisesti ajatellen en osannut sitä odottaa. Kyllä nyt aivan mieletön fiilis! Oppilaidenkin on melkoisen vaikea pysyä penkissä", matkalta kohti Raisiota tavoitettu Juha Joutsela nauraa.

Ensimmäistä kertaa Hese-kisan finaalissa luokkansa kanssa mukana ollut Joutsela sanoo, että kilpailuista tuli kevään mittaan koko luokan yhteinen projekti.

"Piirikisan voiton jälkeen oppilaita ei todellakaan tarvinnut motivoida harjoittelemaan. Turbokeihäs lensi jokaisella välitunnilla ja kahtena sunnuntaina joukkue kokoontui urheilukentälle omatoimisiin treeneihin. Myös kannustusjoukot olivat upeasti hengessä mukana."

Kuloisten koulun joukkueesta kaksi tyttöä harrastaa vapaa-ajallaan yleisurheilua. Muiden lajivalikoima oli jalkapallosta jääkiekkoon ja kaikkea siltä väliltä.

"Liikunnallisesti porukka on toki lahjakasta. Noin puolet joukkueesta haki liikuntapainotteiselle ylä-asteelle."

Kotimatkalla joukkue pysähtyi juhlistamaan voittoaan Ideaparkin Hesburgeriin, jossa vatsa täyttyi palkinnoksi saaduilla lahjakorteilla.

"Lupasin oppilaille ennen finaalia, että jos Suomen mestaruus tulee, niin huominen koulupäivä on vapaa ja historiankoe peruttu. Ja niinhän siinä nyt pääsi käymään!"

”Vuoden mukavin työpäivä”

Hyvillä mielin kohti kotia matkasi myös Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti. Hän piti päivää kaikin puolin onnistuneena.

- Meteliä ja kannustusta oli yllin kyllin, sää suosi ja kilpailuissa tehtiin todella hienoja tuloksia. Tunnelma oli kertakaikkisen hieno! Tämä oli ehdottomasti vuoden mukavin työpäivä.

Vuotin mukaan Hese-kisoissa toteutuivat konkreettisesti Suomen Urheiluliiton kanssa tehtävän yhteistyön tavoitteet.

- Haluamme liikuttaa lapsia laajalti ympäri Suomea ja tuoda heidän elämäänsä iloisia kokemuksia liikunnan ympäriltä. Uskon, että tänä päivänä onnistuimme siinä hyvin. Suuri kiitos päivän onnistumisesta ja hyvän fiiliksen luomisesta kuuluu myös kummiurheilijallemme Eemeli Salomäelle. Hänen iloinen, vapautunut ja valoisa olemuksena välittyi taatusti jokaiselle mukana olleelle. Se aitous ja läsnäolo, jolla Eemeli kannusti lapsia, oli itsellekin mieleenpainuvaa.

Myös Suomen Urheiluliiton nuorisopäällikkö Ritva Immonen oli tyytyväinen päivän antiin.

- Aurinko paistoi, kisat olivat Hesemäisen vauhdikkaat ja idyllinen Pyynikin kenttä oli mitä mainioin kilpailuareena. Suuri kiitos päivän onnistumisesta kuuluu myös järjestelyistä vastanneelle Tampereen Pyrinnölle. Heidän kokenut kisakoneistonsa suoriutui päivästä erinomaisen hyvin, Immonen kiittää.

TULOKSET:

Hese-kisa finaali 21.5.2014, Tampere/Pyynikki